قرار گیری فک
کمتر دیدم شخصی به هنگام اواز خواندن دهان و فک خود را بیشتر از حد معمول باز کند.سعی کنید اوازی را با باز کردن دهان بیشتر یا کمتر از حالت طبیعی بخوانید ببینید چه میشود . هنر اموزانی که خوب اواز میخوانند شامل این درس نمیشوند.ولیکن انهایی که احساس خوبی در خواندن ندارند میتوانند دو حالت باز نمودن دهان کمی بیشتر از حد و کمی کمتر از ان را تست نمیوده و نسبت به هر کدام که احساس بهتری پیدا نمودند بر ان تاکیید نمایند اگر چنین تفاوت بهتری حس نشد دلیل بر درستی غریزی فواصل فک و دهان در هنگام اواز خوانی است و مشکل با تمرین حل خواهد شد.

آماده سازی صدا
تمرین سرایش بهتر است از نت دوی وسط شروع شده و چند فاصله بالا و چند فاصله پایین رود.در این فواصل کمی تمرین شده گلو صاف و ذهن آماده گردد و پس از ان به هر محدوده که خواستیم وارد شویم.البته این برای اقایان بود برای خانم ها محدود دو وسط برای صاف نمودن گلو و حنجره و تمرین مقدمه به صورت بالا رونده خواهد بود..دقت شود به هیچ عنوان در دقایق اول فشار شدید به صدا اورد و گامی را به صورت بالا رونده مثلا دو ماژور را به وسعت دو اکتاو اجرا و سرایش نمود.

تمرین ویژه
یک هنرجو در ابتدا باید برای اجرای یک قطعه اوازی نزد هنرجویان دیگر و یا دوستان و اشنایان میبایست قطعه را بارها و بارها تمرین نموده و تسلط کامل بر ملودی و کلام ان داشته باشد ولیکن پس از طی مراحل مقدماتی دیگر هنرجو نیاز به تمرین ندارد بلکه از وی انتظار میرود هر بیتی را به محض شنیدن بیت اجرا و با تزئنات تکنیکی و اوازی منحصر به خود ان را زیباتر نماید.حتی پس از این کار کمی مشکتر هم خواهد شد هنرجو میبایست شعر تمامی این نغمات را که هنر جویان دیگر اجرا نمودند جا به جا و اشعار دیگر جایگزین انها نموده و همان ملودی قبل اجرا نماید تا بداند شعر و شاعر با ان ملودی یا ملودیها هیچ نسبتی خویشی ندارند و به اقسام دیگر نیز میتوان بر روی این شعر اهنگ متفاوت ساخت و یا قرار داد.

شروع صحیح و اوج خوانی
هنرجویان معمولا در دوره ی اول اموزش در خواندن و اجرای تصنیف در نقطه های اوج یا فشار بسیار زیاد و مبتدیانه ای به خود وارد می اورند و یا وسعت صوتی انها دیگر برای ادامه اجرا یاریشان نمی نماید و در نمیه اجرای تصنیف در نقطه اوج فرو میمانند.این بدان علت است که هنرجو ندانسته چگونه تصنیف و یا گوشه و یا قطعه پاپ را اغاز کند در نتیجه در اوج فرو میماند.مربی میبایست چنین هنرجو را راهنمایی نماید که اگر در صدد اجرای گوشه ای از یک دستگاه و یا یک اواز است از یک اکتاو و یا چند اکتاو فاصله پایینتر و اگر تصمیم بر اجرای قطعه پاپ دارد در گامی قابل دسترس خود اجرا نماید.

خطای احساسی
مشکلی که اکثر هنرجویان دارند این است که یک قطعه اواز را در وسعت صوتی زیرتری میشنوند و در صدد اجرای ان بر می ایند مثلا نقطه اوج یک اواز و یا تصنیف را بسیار بالاتر از خواننده اجرا میکنند تا جایی که در نیمه راه قادر به اجرای تمام قطعه نمیباشند و بعد میپردازند که وسعت صدایشان در حد ان خواننده نیست.این بدان علت است که هنرجو مبتدی یک اوج ساده را بسیار بالاتر از حد ان اوج احساس میکند و سعی بر اجرایش بر می اید. به هنرجو تفهیم نمایید همان گونه که چشم خطای دید دارد گوش نیز عاری از این گونه خطا نیست.

برگرفته از کتاب می خواهم زیبا آواز بخوانم نوشته رضا میرهادیان