سازدهنی های کروماتیک (Chromatic Harmonica) :
کروماتیک به معنای گامی است که در آن دیز و بمل وجود داره که در این نوع سازدهنی با کلیدی که در کنارش هست نواخته می شه.
سازدهنی های کروماتیک توانایی نواختن در هر گامی را دارند و معمولا برای قطعات کلاسیک بسیار مورد استفاده قرار میگیرند .سازدهنی کروماتیک بیشتر برای اجرای ملودی های روانی که شکل گرفته بر پایه نت ها ی تکی (Single Notes) هستند به کار می رود ولی آکوردها و فواصل اکتاو کمتر با آن نواخته می شود .
سازدهنی دیاتونیک ( Diatonic Harmonica) :
به این سازدهنی هارپ(Harp) نیز می گویند. این نوع از سازدهنی متداول ترین نوع سازدهنی است که در سبک های بلوز کانتری و …استفاده می شود . رایج ترین نوع این ساز، مدل ده سوراخه می باشد البته مدل 12 سوراخ هم بسیار مورد استفاده قرار می گیره و هر سوراخش هم با فوت و هم با مکش نواخته می شود و برخلاف سازدهنی کروماتیک کلیدی در کنار سازدهنی برای اجرای نیم پرده ها وجود ندارد. برای اجرای نت های دیز و بمل باید از تکنیک بندینگ استفاده کرد که یک تکنیک خیلی مشکل سازدهنی به شمار میاد .
سازدهنی ترمولو (Tremolo Harmonica) :
متداول ترین سازدهنی که در کشورمون در بازار های اسباب بازی فروشی هم می توان دید سازدهنی ترمولو هست ، در این نوع سازدهنی هر سوراخ تنها با فوت کردن یا مکیدن هوا به صدا در می آید و در هر سوراخ دو زبانه ی فلزی تعبیه شده که با اختلاف اندکی در فرکانس نسبت به هم کوک شده اندولی یک نت را می زنند . در هنگام نواختن هر دو زبانه با هم به ارتعاش در می آیند و صدای حاصل کیفیتی دوگانه دارد که اصطلاحا Tremolo effect نام دارد. این نوع سازدهنی بهترین سازدهنی برای شروع اموختن سازدهنی هست که دلایل مختلفی داره مثلا هر سوراخ یک نت رو اجرا می کنه یا در حالت دمش یا مکش که کار رو برای تازه واردا اسونتر میکنه .
سازدهنی کورد (Chord harmonica) :
این نوع سازدهنی در اندازه های مختلفی ساخته می شود شباهت زیادی به کروماتیک دارد اما کاربرد این نوع سازدهنی بیشتر برای زیر صدا و فضا سازی استفاده می شود . تقریبا می توان گفت نوعی سازدهنی کروماتیک است ولی به جهت شکل و نوع کاربرد با این نام شناخته م شوند .
سازدهنی باس (Bass harmonica) :
تقریبا تمام سازدنی های باس فقط با دمش به صدا در میایند و مکش در اونها هیچ تاثیری ندارد . از لحاظ ندازه بزرگ و سنگین هستند و بیشتر نت های بم را شامل میشوند . این نوع سازدهنی نیز بیشتر به عنوان زیر صدا
مورد استفاده قرار میگیره .
سازدهنی اسلاید (Slide harmonica):
نوعی سازدهنی بزرگ که با اسلایدی در سمت راست ان می توان نت ها را عوض کرد با استفاده از این اسلاید راه عبور هوا تغییر می کند و به سمت زبانه های دیگر میرود.